Lemoantion Winner Interview - 2ihan


당선자 자기소개

간단한 자기소개 부탁드립니다.
영화, 드라마 및 게임 등의 작품에서 작곡과 음악감독을 맡고있습니다.

당선 소감

1. 이번 레모네이션에 당선된 소감이 어떠신가요?
제 음악을 게임작품으로 표현할 수 있는 기회를 얻어 기뻤습니다.

2. 레모네이션 음악을 작업하면서, 가장 신경 쓴 부분이 있다면 어떤 부분이었나요?
가지고있는 음악색깔을 최대한 표현하되, 제가 클라이언트의 입장이라면 어떤 곡을 원할 것인지를 가장 신경썼습니다.

3. 레모네이션 당선 후 최종 완성까지 레몬사운드와 함께했을 때 가장 인상깊었던 순간이 있다면 어떤 점일까요?
이후 클라이언트와 소통할 때 추가 가이드라인과 스케줄을 전달하는 데에 있어 중간 역할을 잘해주셔서 최종 완성의 방향성을 잘 알게되었습니다.
믿고 의지할 수 있다는 힘을 얻었습니다.

음악 세계

1. 음악 시작 계기
아티스트님이 음악을 시작한 계기는 무엇인가요? 음악을 계속해야겠다고 결심한 계기가 있다면 궁금합니다.
6살 겨울, 부모님께서 백화점 문화센터 앞에서 "마로야. 너 바이올린 배워볼래?"라고 말씀하신 것이 제가 음악을 하게 된 계기였습니다.

여러 콩쿨을 나가고 친구들에게 자작곡을 들려줄 때 진정 살아있다는 느낌을 받았기에 내 인생에서 음악을 업으로 하는 것을 목표로 해야겠다라고 다짐했습니다.

물론 실력적으로 슬럼프에 도달하였을 때 '음악을 취미로만 할까'라고 번번이 생각하였지만 결국 얼마 지나지 않아 행복한 삶은 음악을 하는 삶이란 걸 자연스레 깨달았습니다.

2. 작곡 과정
음악을 작곡할 때 어디에서 영감을 받아 어떻게 작업을 시작하시나요? (그림을 그리거나 긴 산책을 하는 등)
물이 떨어지는 소리에 많은 영감을 받습니다. 목소리와 사물의 소리까지 구분할 수 있는 절대음감을 가진 덕분에 비 오는 날은 여러 소리의 파편들이 귀를 감싸는 체험을 할 수 있습니다. 그래서 종종 우산을 들고 나가 눈을 감고 소리에 집중하며 이때 떠오르는 주선율을 핸드폰 어플로 메모합니다.

미술 전시회 등으로 시각적 영감을 받아보려고도 했지만 제게 가장 유효한 건 결국 소리로 소리를 떠올리는 경험이었습니다.

3. 음악 스타일
음악을 작곡할 때 아티스트님만의 음악적 스타일이 있다면 어떤 것인가요?
코드를 정해놓고 시작하는 것이 아닌 메인테마가 될 단선율을 먼저 스케치한 후 여러 악기로 어울리는 화성을 쌓습니다.

음악은 그림과 다르게 전체를 한 번에 볼 수 없습니다. 도입부의 느낌 만으로 곡을 다 이해할 수 없듯 어떤 곡이든 기승전결이 확실하고 다채로운 곡을 만들고자 하는 것이 제 철학이며 음악적 스타일입니다.

4. 좋아하는 작품
아티스트님의 작품 세계에 특히 영향을 준 예술작품 (영화, 음악, 애니메이션, 그림 등) 이나 작가가 있다면 어떤 것일까요? 음악이 아닌 다른 것이 영감을 주는 경우가 있나요?
4살 때부터 Ridge racer 4 게임을 하며 그 OST를 자주 들었습니다. 레이싱 게임의 달리는 기분을 표현하면서도 영상에 다 내포되지 못한 내용을 상상할 수 있도록 이끌어내는 음악이라고 생각하여 참여한 작곡가들을 존경합니다.

또한 류이치 사카모토의 Merry Christmas, Mr. Lawrence와 rain입니다. 두 곡 다 영화의 OST인데 이 또한 관람객의 상상을 여는 훌륭한 곡이었기에 제게 음악적 영감을 주었습니다.

5. 인상 깊었던 순간
지난 음악 인생을 되돌아봤을 때, 지금 가장 기억에 남는 순간이 있다면 어떤 순간일까요?
처음 입봉하게 된 순간이 가장 기억에 남는 순간입니다. 드라마 등의 작품으로의 데뷔도 인상적이었지만 게임업계로 발을 내딛게 된 이번 참여 또한 가장 기억에 남는 순간 중 하나입니다.

6. 음악가로서의 삶
음악가로서 살아갈 때 가장 어려운 부분은 무엇이라고 생각하시나요?
때로는 자신이 가진 음악색깔을 낮추고 타인의 말에 귀를 기울여야 한다고 생각하는데 언제나 곡을 시작할 때 둘 사이에서 많은 고민을 하고 있습니다.

7. 앞으로의 목표
음악가로서 앞으로의 목표가 있다면 어떤 것인가요?
대중적으로 성공하고 싶습니다. 남들이 알아주지 않아도 자기 만족이면 충분한 음악 철학은 저와는 맞지 않습니다.

영화면 국내 박스오피스 1위, 드라마면 시청률 20% 또는 OTT 1위, 게임이면 대한민국 게임대상. 이에 해당될 수 있는 멋있는 곡을 만들어서 작품의 성공에 큰 도움을 주는 것이 제 목표입니다.
목표를 이룰 수 있는 미래가 온다면 그 때 되어서 해외로 진출하는 꿈도 꾸고 싶습니다.

8. 동료 작곡가들에게 한마디
함께 음악 인생을 살아가고 있는 동료 음악가들에게 하고 싶은 말이 있다면 말해 주세요.
자신의 음악색깔을 확고히 하시길 바랍니다. 저 또한 찾아가는 중입니다.
모든 장르를 할 수 없다면 대체 불가능한 본인만의 장점을 키우는 것이 옳다고 생각합니다.
언제나 포기하지마시고 나아가봅시다. 화이팅입니다.

9. 음악가님에게 레몬사운드란?
음악가님에게 레몬사운드란 어떤 존재인가요? 다섯 글자로 정의해 주세요.
행운과 행복

Winner Introduction

Could you introduce yourself briefly?
I work as a composer and music director for films, dramas, and games.

1. How do you feel about winning?
What were your thoughts upon being selected as a winner in this Lemonation?
I'm thrilled to have had the opportunity to express my music through a game project.

2. Creative Process
What was the main aspect you focused on while creating your Lemonation piece?
While expressing my musical style to the fullest, I also focused on what I would want if I were in the client’s position.

3. Working with Lemon Sound
Was there a memorable moment during the working process with Lemon Sound?
When communicating with the client afterward, Lemon Sound provided additional guidelines and schedules, which helped me clearly understand the direction for the final version. Their support gave me confidence and trust.

Artistic Vision

1. Starting in Music
What first inspired you to start in music, and was there a moment when you knew you wanted to pursue it professionally?
My journey in music started when I was six. One winter, my parents asked me, ‘Maro, would you like to learn the violin?’ right in front of a department store’s cultural center.

When I participated in competitions or shared my original compositions with friends, I felt truly alive. That’s when I resolved to make music my lifelong career. Of course, I faced slumps and thought about keeping music only as a hobby, but I soon realized that a fulfilling life for me meant a life with music.

2. Composition Process
When you compose, where do you typically find inspiration, and how do you begin the process? (For example, sketching ideas or taking long walks.)
I draw a lot of inspiration from the sound of water falling. With my perfect pitch, I can distinguish even between voices and ambient sounds, so on rainy days, I experience a symphony of different sound fragments enveloping my ears. I often go out with an umbrella, close my eyes, and focus on the sounds. Any main melody that comes to mind, I quickly note down on my phone app.

Although I’ve tried seeking visual inspiration through art exhibitions, the most effective way for me to spark ideas has always been listening to sounds that remind me of other sounds.

3. Musical Style
Do you have a distinct musical style that you identify as your own?
My process involves sketching out a single main melody, rather than starting with chords, and then building harmonies with various instruments around it. Unlike a picture, music can’t be grasped all at once. Just as you can’t understand a piece solely from its intro, my philosophy and style are to compose music with a clear and vibrant structure, a beginning, middle, and end.

4. Favorite Influences
Are there any specific works of art - movies, music, animation, paintings, etc. - or creators that have particularly influenced your artistic vision? Are there any non-musical sources that inspire you?
When I was four, I often played Ridge Racer 4 and listened to its soundtrack. The music captured the thrill of racing while encouraging the player’s imagination beyond the game. I admire the composers involved in it.

Another influence is Ryuichi Sakamoto’s Merry Christmas, Mr. Lawrence and Rain. Both are film soundtracks that open up the listener’s imagination, which has been a significant inspiration for me.

5. Unforgettable Moments
Reflecting on your musical journey, is there a particular moment that stands out as especially memorable?
I believe that sometimes we need to step back from our own style and listen to others, but I still grapple with balancing these two whenever I start a new piece.

6. Challenges as a Musician
What do you find most challenging about being a musician?
I want to be commercially successful. I don’t agree with the philosophy of creating music solely for personal satisfaction without external recognition.

For a film, my goal would be to reach number one at the box office, for a drama, a 20% viewership rating or top ranking on OTT platforms, and for a game, winning the Korea Game Awards. My aim is to create impactful music that contributes to a project's success. If I reach these goals, I would dream of going global.

7. Future Goals
What are your goals moving forward in your music career?
The most memorable moment was my first time taking on a full project. Although my debut in drama was unforgettable, this experience of stepping into the game industry also stands out as one of my most cherished moments.

8. Message to Fellow Composers
Is there anything you would like to share with fellow musicians on a similar journey?
Define your own musical style. I’m still in the process myself. If mastering every genre isn’t feasible, then developing a unique, irreplaceable strength is the best approach. Never give up, and let’s keep pushing forward. Good luck!

9. What is Lemon Sound to You?
If you were to describe Lemon Sound in one sentence, what would they be?
Luck and Happiness

簡単な自己紹介をお願い致します。

映画、ドラマ、ゲームなどの作曲と音楽監督を担当しています。

1. 入選の感想
レモネーションに入選した感想をお聞かせてください。
私の楽曲をゲーム作品として表現する機会を得て、とても嬉しく思います。

2. 入選作品の制作過程
レモネーションの作品を制作する際に、最も気を使った部分について教えてください。
自分だけの音楽の色を最大限に表現しながらも、もし私がクライアントだったらどんな楽曲が欲しいかを最も考慮しました。

3. レモンサウンドとの制作過程
レモネーションに入選後、最終完成までの間、レモンサウンドと共に制作した過程で最も印象に残った点をお聞かせいただけますか。
入選後、追加のガイドラインやスケジュールなど、クライアントとのコミュニケーションにおいて中間的な役割をうまく果たしていただき、最終的な完成方向性をしっかりと理解することができました。
信頼できて頼られる存在だったので、非常に力になりました。

音楽の世界

1. 音楽を始めたきっかけ
音楽を始めたきっかけは何ですか? 音楽を続けたいと決心したきっかけがあれば教えてください。
6歳の冬、デパートの文化センター前で両親から「マロ、バイオリンを習ってみない?」と言われ、それが音楽を始めるきっかけとなりました。
様々なコンクールで友達に自作曲を聴かせるたびに、本当に生きていると感じ、「音楽を仕事にしよう」と決めました。
もちろん、実力の限界を感じてスランプに陥った時、「音楽は趣味にしようかな」と思ったこともありましたが、結局しばらくして、幸せな人生とは音楽を続けることだと自然に悟りました。

2. 作曲の過程
音楽を作曲する際、どこからインスピレーションを得て、どのように作業を始めますか。(例:絵を描いたり、長い散歩をしたりなど)
水が落ちる音からたくさんのインスピレーションを受けています。声や物の音まで区別できる絶対音感を持っているおかげで、雨の日にはいろいろな音の破片が耳を包むような感覚を味わいます。そのため、よく傘を差して外に出て、目を閉じて音に集中し、その瞬間に思い浮かぶ旋律をスマートフォンのアプリでメモします。
美術展などに行って視覚的にインスピレーションを得ようとしたこともありますが、私にとって最も効果的な方法は、結局、音から音を思い浮かべる体験でした。

3. 音楽のスタイル
音楽を作曲する際、アーティストさん独自の音楽的スタイルがあるとしたら、どのようなものですか。
コードを先に決めて作曲を始めるのではなく、まずメインテーマとなる単旋律をスケッチし、その後、複数の楽器に適した和声を積み重ねていきます。
音楽は絵とは異なり、全体を一度に見ることができません。導入部の雰囲気だけでは曲の全体を理解することはできないように、どんな曲にも起承転結がしっかりとあり、多彩な表現が盛り込まれた作品を作ることが、私の哲学であり、音楽スタイルです。

4. 好きな作品
アーティストさんの作品世界に特に影響を与えた芸術作品(映画、音楽、アニメーション、絵画など)や作家がいれば、教えていただけますか。また、音楽以外のものからインスピレーションを受けることはありますか。
4歳の時からゲーム『Ridge Racer 4』をしながら、そのゲームに登場するOSTをよく聴いていました。レーシングゲームらしく疾走感をうまく表現しつつ、映像では表現できない内容を想像させてくれる音楽だと思います。製作に参加した作曲家たちを尊敬しています。
また、坂本龍一の「Merry Christmas, Mr. Lawrence」と「rain」も好きです。どちらの曲も映画のOSTですが、観客の想像力を刺激する素晴らしい曲で、私も音楽的なインスピレーションを受けました。

5. 心に残った瞬間
過去の音楽人生を振り返ったとき、今一番記憶に残る瞬間があれば教えていただけますか。
最初の作品を発表した瞬間が一番記憶に残っています。
また、ドラマなどの作品でデビューしたことも印象的でしたが、今回レモネーションに参加してゲーム業界に足を踏み入れることができ、とても記憶に残っています。

6. アーティスト としての人生
アーティストとして生きていく上で、最も難しい点は何だと思われますか。
時には自分だけの音楽の色を抑えて、他人の意見に耳を傾けなければならないと思いますが、作曲を始めるたびに、いつもその間で多くの悩みを抱えます。

7. これからの目標
アーティストとして今後の目標があれば教えていただけますか。
大衆的な成功を収めたいと思っています。他人が理解してくれなくても、自分だけ満足すればいいという考え方は、私の音楽哲学には合いません。
映画なら国内ボックスオフィス1位、ドラマなら視聴率20%またはOTTで1位、ゲームなら大韓民国ゲーム大賞の受賞のように、素晴らしい楽曲を作り上げて、作品の成功に大きく貢献することが私の目標です。
その目標を達成できる未来が来れば、海外進出の夢も見たいと思います。

8. 仲間の作曲家へ一言
一緒に音楽人生を歩んでいる同僚の 作曲家 たちに何か伝えたいことがあれば一言お願いします。
自分の音楽の色をしっかりと持ってください。私も自分だけの色を探しています。
すべてのジャンルの楽曲が作曲できないのであれば、代替不可能な自分だけの強みを育てることが大事だと思います。
いつも諦めずに進んでいきましょう。
頑張りましょう。

9. アーティストさんにとってレモンサウンドとは
アーティストさんにとって、レモンサウンドとはどのような存在でしょうか。短く一文でお願いします。
幸運と幸福